TIETOSUOJASELOSTE
Henkilötietolaki 523/1999, Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992, EU:n tietosuoja-asetus GPDR 679/2016
1. Rekisterin nimi ja rekisterinpitäjien yhteystiedot
Kuninkaan Puheessa toimivien puheterapeuttien asiakasrekisteri
Puheterapeutti Johanna Laitinen
johanna.laitinen@kuninkaanpuhe.fi, p. 050 4385658
Y-tunnus: 2263740-8
Puheterapeutti Katri Luhtalampi
katri.luhtalampi@kuninkaanpuhe.fi, p. 050 3250567
Y-tunnus: 1579330-6
Puheterapeutti Riitta Mikkonen
riitta.mikkonen@kuninkaanpuhe.fi, p. 040 5772795
Y-tunnus: 2329166-4
Postiosoite: Kuninkaan Puhe, Kuninkaankatu 8 A 7, 33210 Tampere
2. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja peruste
Puheterapia-asiakkaan tutkimuksen ja hoidon suunnittelu, toteutus ja terapiapalveluiden laskutus
Henkilötietojen käsittely perustuu rekisterinpitäjän lakisääteiseen velvoitteeseen sekä kuntoutuspäätöksen perusteella muodostuvaan asiakassuhteen hoitamiseen.
3. Rekisterin tietosisältö
– asiakkaan nimi, henkilötunnus, osoite, puhelinnumero
– asiakkaan huoltajien/yhdyshenkilöiden/lähiomaisten nimet ja yhteystiedot
– puheterapian kannalta välttämättömät lähettävän tahon tutkimus- ja hoitotiedot
– puheterapiasopimuksessa ja terapiasuunnitelmassa yksilöidyt tiedot
– tavoitelomakkeet
– terapiamuistiinpanot, harjoitteluohjeet, valokuvat, äänitteet ja videot
– maksusitoumustiedot
– terapioiden käyntikerrat, päivämäärät ja toteutuspaikat
– terapiapalautteet
– terapiapalvelua koskevat laskutustiedot
Tietojen julkisuus ja salassa pidettävyys: Rekisterin tiedot ovat salassa pidettäviä. EU:n tietosuoja-asetukset 679/2016 ja Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992. Puheterapeutilla on salassapitovelvollisuus. Rekisterin tietoja ei yhdistetä muihin rekistereihin.
4. Säännönmukaiset tietolähteet
– asiakkaalta itseltä saadut tiedot
– asiakkaan huoltajilta ja omaisilta saadut tiedot
– asiakkaan lähettäviltä ja hoitavilta tahoilta sekä Kelasta saadut tiedot
– asiakkaan tutkimusten ja terapian toteutuksen yhteydessä muodostuneet tiedot
5. Säännönmukaiset tietojen luovutukset
– rekisteritietoja luovutetaan vain lakiin perustuen (laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/92 13§, muut 653/2000) ja asiakkaan kanssa tai alaikäisen huoltajien kanssa tehtyä terapiasopimusta/suunnitelmaa noudattaen
– henkilötiedot ovat salassa pidettäviä, terapeutilla on salassapitovelvollisuus
– tietoja luovutetaan vain lakiin perustuen tai asiakkaan tai asiakkaan huoltajan luvalla
– tietoja käsitellään vain hoitosuhteeseen liittyvinä
– jatkohoitotilanteessa tietoja voidaan luovuttaa asiakkaan potilasasiakirjoihin merkityllä suostumuksella potilaan yksilöimälle toiselle terveydenhuollon toimintayksikölle tai ammattihenkilölle
– asiakkaan kirjallisella suostumuksella tai nimenomaisen lainsäännöksen perusteella tietoja voidaan luovuttaa vakuutusyhtiölle
– tietoja ei luovuteta EU-alueen ulkopuolelle
6. Rekisterin suojauksen periaatteet
– asiakasrekisteri on manuaalinen, rekisteri muodostuu paperisista ja sähköisistä dokumenteista
– paperiset aineistot säilytetään lukollisessa arkistokaapissa, jonne vain terapeutilla on pääsy
– sähköiset aineistot on suojattu ulkopuoliselta käytöltä virusturvaohjelman avulla
– tietokoneella olevat tiedot on suojattu salasanalla
– varmuuskopiointi tehdään muistitikulle/ulkoiselle kovalevylle, jota säilytetään lukitussa arkistokaapissa
– Kanta-järjestelmään siirtymisen jälkeen kirjattavat tiedot säilyvät Kanta-järjestelmässä
– dokumenttien säilytysaika on Sosiaali- ja terveysministeriön potilasasiakirja-asetuksen (298/2009) mukainen, pääsääntöisesti tietoja säilytetään 12 vuotta kuolemasta tai/jos siitä ei ole tietoa 120 vuotta syntymästä
7. Rekisteröidyn oikeudet
– oikeus saada pääsy omiin henkilötietoihin
– oikeus tietojen oikaisemiseen
– oikeus tietojen poistamiseen
– oikeus käsittelyn rajaamiseen
– vastustamisoikeus
– oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen
– oikeus peruuttaa suostumus milloin tahansa, jos käsittely perustuu suostumukseen
– oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle (tietosuoja.fi/tietosuojavaltuutetun-toimisto)
– Tarkastusoikeus ja tarkastusoikeuden toteutuminen:
Asiakasrekisteriin kirjattuihin tietoihin liittyy tarkastusoikeus (Henkilötietolaki 26§). Tietoihin on oikeus tutustua ja saada itseään koskevat tiedot kirjallisena. Tarkastuspyyntö esitetään kirjallisena rekisterinpitäjälle. Lisätietoja osoitteessa: https://tietosuoja.fi/kun-haluat-tarkastaa-tietosi
– Tiedon korjaaminen ja tiedon korjaamisen toteuttaminen:
Oikaisupyyntö esitetään kirjallisena rekisterinpitäjälle. Pyynnössä pitää perustella ja yksilöidä tarkasti mitä tietoa vaaditaan korjattavaksi, mikä on asiakkaan mielestä oikea tieto ja millä tavoin korjaus pyydetään tekemään. Lisätietoja osoitteessa https://tietosuoja.fi/kun-haluat-oikaista-tietosi
8. Tietoturvaloukkauksesta ilmoittaminen
– rekisterinpitäjän on ilmoitettava tietoturvaloukkauksesta rekisteröidylle ilman aiheetonta viivytystä
– tietoturvaloukkauksesta on ilmoitettava toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle ilman aiheetonta viivytystä ja mahdollisuuksien mukaan 72 tunnin kuluessa sen ilmitulosta