TIETOSUOJASELOSTE

Henkilötietolaki 523/1999, Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992, EU:n tietosuoja-asetus GPDR 679/2016

1. Rekisterin nimi ja rekisterinpitäjien yhteystiedot

Kuninkaan Puheessa toimivien puheterapeuttien asiakasrekisteri

Puheterapeutti Johanna Laitinen
johanna.laitinen@kuninkaanpuhe.fi, p. 050 4385658
Y-tunnus: 2263740-8

Puheterapeutti Katri Luhtalampi
katri.luhtalampi@kuninkaanpuhe.fi, p. 050 3250567
Y-tunnus: 1579330-6

Puheterapeutti Riitta Mikkonen
riitta.mikkonen@kuninkaanpuhe.fi, p. 040 5772795
Y-tunnus: 2329166-4

Postiosoite: Kuninkaan Puhe, Kuninkaankatu 8 A 7, 33210 Tampere

2. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja peruste

Puheterapia-asiakkaan tutkimuksen ja hoidon suunnittelu, toteutus ja terapiapalveluiden laskutus

Henkilötietojen käsittely perustuu rekisterinpitäjän lakisääteiseen velvoitteeseen sekä kuntoutuspäätöksen perusteella muodostuvaan asiakassuhteen hoitamiseen.

3. Rekisterin tietosisältö

– asiakkaan nimi, henkilötunnus, osoite, puhelinnumero

– asiakkaan huoltajien/yhdyshenkilöiden/lähiomaisten nimet ja yhteystiedot

– puheterapian kannalta välttämättömät lähettävän tahon tutkimus- ja hoitotiedot

– puheterapiasopimuksessa ja terapiasuunnitelmassa yksilöidyt tiedot

– tavoitelomakkeet

– terapiamuistiinpanot, harjoitteluohjeet, valokuvat, äänitteet ja videot

– maksusitoumustiedot

– terapioiden käyntikerrat, päivämäärät ja toteutuspaikat

– terapiapalautteet

– terapiapalvelua koskevat laskutustiedot

Tietojen julkisuus ja salassa pidettävyys: Rekisterin tiedot ovat salassa pidettäviä. EU:n tietosuoja-asetukset 679/2016 ja Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992. Puheterapeutilla on salassapitovelvollisuus. Rekisterin tietoja ei yhdistetä muihin rekistereihin.

4. Säännönmukaiset tietolähteet

– asiakkaalta itseltä saadut tiedot

– asiakkaan huoltajilta ja omaisilta saadut tiedot

– asiakkaan lähettäviltä ja hoitavilta tahoilta sekä Kelasta saadut tiedot

– asiakkaan tutkimusten ja terapian toteutuksen yhteydessä muodostuneet tiedot

5. Säännönmukaiset tietojen luovutukset

– rekisteritietoja luovutetaan vain lakiin perustuen (laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/92 13§, muut 653/2000) ja asiakkaan kanssa tai alaikäisen huoltajien kanssa tehtyä terapiasopimusta/suunnitelmaa noudattaen

– henkilötiedot ovat salassa pidettäviä, terapeutilla on salassapitovelvollisuus

– tietoja luovutetaan vain lakiin perustuen tai asiakkaan tai asiakkaan huoltajan luvalla

– tietoja käsitellään vain hoitosuhteeseen liittyvinä

– jatkohoitotilanteessa tietoja voidaan luovuttaa asiakkaan potilasasiakirjoihin merkityllä suostumuksella potilaan yksilöimälle toiselle terveydenhuollon toimintayksikölle tai ammattihenkilölle

– asiakkaan kirjallisella suostumuksella tai nimenomaisen lainsäännöksen perusteella tietoja voidaan luovuttaa vakuutusyhtiölle

– tietoja ei luovuteta EU-alueen ulkopuolelle

6. Rekisterin suojauksen periaatteet

– asiakasrekisteri on manuaalinen, rekisteri muodostuu paperisista ja sähköisistä dokumenteista

– paperiset aineistot säilytetään lukollisessa arkistokaapissa, jonne vain terapeutilla on pääsy

– sähköiset aineistot on suojattu ulkopuoliselta käytöltä virusturvaohjelman avulla

– tietokoneella olevat tiedot on suojattu salasanalla

– varmuuskopiointi tehdään muistitikulle/ulkoiselle kovalevylle, jota säilytetään lukitussa arkistokaapissa

– Kanta-järjestelmään siirtymisen jälkeen kirjattavat tiedot säilyvät Kanta-järjestelmässä

– dokumenttien säilytysaika on Sosiaali- ja terveysministeriön potilasasiakirja-asetuksen (298/2009) mukainen, pääsääntöisesti tietoja säilytetään 12 vuotta kuolemasta tai/jos siitä ei ole tietoa 120 vuotta syntymästä

7. Rekisteröidyn oikeudet

– oikeus saada pääsy omiin henkilötietoihin

– oikeus tietojen oikaisemiseen

– oikeus tietojen poistamiseen

– oikeus käsittelyn rajaamiseen

– vastustamisoikeus

– oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen

– oikeus peruuttaa suostumus milloin tahansa, jos käsittely perustuu suostumukseen

– oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle (tietosuoja.fi/tietosuojavaltuutetun-toimisto)

– Tarkastusoikeus ja tarkastusoikeuden toteutuminen:
Asiakasrekisteriin kirjattuihin tietoihin liittyy tarkastusoikeus (Henkilötietolaki 26§). Tietoihin on oikeus tutustua ja saada itseään koskevat tiedot kirjallisena. Tarkastuspyyntö esitetään kirjallisena rekisterinpitäjälle. Lisätietoja osoitteessa: https://tietosuoja.fi/kun-haluat-tarkastaa-tietosi

– Tiedon korjaaminen ja tiedon korjaamisen toteuttaminen:
Oikaisupyyntö esitetään kirjallisena rekisterinpitäjälle. Pyynnössä pitää perustella ja yksilöidä tarkasti mitä tietoa vaaditaan korjattavaksi, mikä on asiakkaan mielestä oikea tieto ja millä tavoin korjaus pyydetään tekemään. Lisätietoja osoitteessa https://tietosuoja.fi/kun-haluat-oikaista-tietosi

8. Tietoturvaloukkauksesta ilmoittaminen

– rekisterinpitäjän on ilmoitettava tietoturvaloukkauksesta rekisteröidylle ilman aiheetonta viivytystä

– tietoturvaloukkauksesta on ilmoitettava toimivaltaiselle valvontaviranomaiselle ilman aiheetonta viivytystä ja mahdollisuuksien mukaan 72 tunnin kuluessa sen ilmitulosta